بسته

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن (Web Application) چیست؟

وب اپلیکیشن یا برنامه تحت وب، نرم افزاری است که با استفاده از مرورگر وب و از طریق شبکه های محلی یا اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل، وب اپلیکیشن ها برنامه هایی هستند که تنها از طریق وب قابل استفاده هستند. بیشتر به عملکرد و کارکرد وب اپلیکیشن ها توجه می شود و محتوای آن ها چندان اهمیت ندارد و معمولا پر محتوا نیستند. به طور مثال، سرویس جیمیل یک وب اپلیکیشن معروف است. وب اپلیکیشن ها امکان دسترسی به اطلاعات کسب و کارها را از هر مکانی و در هر زمانی از شبانه روز، برای کاربران اینترنتی فراهم می کنند. وب اپلیکیشن پس از تجزیه و تحلیل و بررسی یک مجموعه و مشخص نمودن دقیق نقش ها، عملکردها، و… برای آن مجموعه طراحی می شود و قابل ارائه در شبکه داخلی و اینترنت می باشد.

ویژگی های وب اپلیکیشن

  • حفظ یکپارچگی بر روی دستگاه های مختلف
  • ذخیره سازی داده ها روی کامپیوتر یا یک فضای ابری به صورت محلی
  • قابلیت طراحی به زبان های مختلف
  • سرعت، دقت و عملکرد عالی وب اپلیکیشن ها
  • قابلیت خوب اجرا بدون نیاز به نرم افزار جانبی

وب اپلیکیشن آفلاین چگونه کار می کند؟

وب اپلیکیشن آفلاین به کمک قابلیتی به نام مخزن برنامه (Application Cache )کار می کند. مخزن برنامه می تواند تمام بخش های یک سایت را به شکل آفلاین و خارج از شبکه ذخیره نماید. با به کارگیری این قابلیت در سایت، سرور تمامی فایل های JS ،CSS ،HTML  و تصاویر و دیگر اطلاعات موجود را برای مرورگر کاربر ارسال می کند تا بر روی حافظه کامپیوتر ذخیره شوند. عملکرد مخزن وب اپلیکیشن ها به این صورت است که زمانی که کاربر آنلاین است و در حال بازدید از سایت است، به صورت خودکار مخزن برنامه به روز می شود و فایل های جدید جایگزین فایل های قدیمی می شوند.

اپلیکیشن تحت وب یا وب اپلیکیشن پیش رونده چیست؟

در این بخش به تعریف دقیق اپلیکیشن تحت وب می پردازیم. وب اپلیکیشن یا نرم افزار کاربردی تحت وب (Web Application) ترکیبی از وب سایت و اپلیکیشن است. به عبارتی دیگر گوگل با ارائه این طرح بی نظیر به شما این قابلیت را می دهد تا با استفاده از PWA که کوتاه شده عبارت (Progressive Web Apps) به معنای اپلیکیشن تحت وب پیش رونده، میباشد یک وب سایت داشته باشید که کارکرد آن کاملا مشابه اپلیکیشن است. به بیانی دیگر می توان این چنین وب اپلیکیشن را تعریف کرد:

وب اپلیکیشن (Web app) برنامه یا نرم افزاری است که از طریق مرورگر ها و اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد. نرم افزارهای Web app بر روی یک سرور قرار می گیرند و کاربر از طریق آدرس ip یا URL به قسمت های مختلف Web app دسترسی خواهد داشت.

وب اپلیکیشن پیش رونده با ورود خود به عرصه دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار خوبی را با خود به همراه داشته است .

مقایسه وب سایت و وب اپلیکیشن پیش رونده

  • وب سایت فضایی از اینترنت است که بر روی یک سرور قرار گرفته و تمرکز اصلی آن روی محتواست در حالی که وب اپلیکیشن پیش رونده (PWA) همچون اپلیکیشن های بومی روی معرفی خدمات و عملکرد متمرکز است.
  • در وب سایت، دسته بندی مخاطب وجود ندارد و همه کاربران می توانند به یک نسبت از محتویات وب سایت بهره مند شوند. این در حالی است که یک وب اپلیکیشن بر اساس تعاملاتی که با کاربر داشته است، اطلاعات را پردازش کرده و به کاربر نشان می دهد. یعنی مطالب نمایش داده شده برای هر کاربر بر اساس سن، علاقه، جنسیت و … متفاوت با دیگر کاربران است.
  • برای استفاده از وب سایت باید کاربران به اینترنت متصل باشند در حالی که استفاده از وب اپلیکیشن پس از یک بار بارگزاری به صورت آفلاین نیز ممکن است.

مزیت های ویژه وب اپلیکیشن

بعد از معرفی وب اپلیکیشن و مقایسه آن با وب سایت وقت آن است که با هم مزیت های ویژه و طلایی وب اپلیکیشن را بررسی کنیم.

  • ویژه ترین مزیت وب اپلیکیشن را به جرات می توان حذف محدودیت استفاده از اپلیکیشن اختصاصی سیستم عامل نام برد. با ظهور وب اپلیکیشن کاربران اپلیکیشن Android و اپلیکیش IOS دیگر محدود به اپلیکیشن های موجود در گوگل استور و اپ استور نیستند. محدودیت اینکه یک کاربر اندروید صرفا می تواند از اپلیکیشن های مخصوص اندروید استفاده کند یا یک کاربر آیفون فقط باید برای اپلیکیشن های مورد نیاز خود به اپ استور سر بزند با وجود وب اپلیکیشن دیگر وجود ندارد. با هر سیستم عاملی می توان فقط با وارد کردن آدرس وب اپلیکیشن در نوار جستجوی مرورگر به اپ مورد نظر خود دست یافت.
  • وب اپلیکیشن ها فضایی از رم شما را درگیر خود نمی کنند. تقریبا تمام کاربران اگر سری به میزکار گوشی هوشمند یا تبلت خود بزنند با تعدادی اپلیکیشن بلا استفاده رو به رو خواهد شد که بخشی از حافظه دستگاه آنها را نیز به خود اختصاص داده است. در چنین شرایطی برای دست یابی به حافظه بیشتر اپلیکیشن های بلا استفاده حذف خواند شد. وب اپلیکیشن یک صفحه در اینترنت است و فضایی از حافظه دستگاه شما را اشغال نمی کند و این یکی دیگر از مزیت های ویژه آن است.
  • وب اپلیکیشن با استفاده از فناوری طراحی واکنش گرا در هر دستگاهی که جستجو شود با همان ابعاد صفحه نمایش خود را وفق داده و به صورت استاندارد به نمایش در می آید.
  • اپلیکیش های تحت وب با استفاده از مرورگر کروم قابل جستجو هستند و از همه هیجان انگیزتر این است که در پروسه دستیابی به آنها مرحله دانلود و نصب، وجود ندارد و این یعنی سرعت و راحتی کار با آنها به مراتب بیشتر از اپلیکیشن های بومی است.
  • یکی از معایب اپلیکیشن های بومی این است که هر از چند گاهی باید آنها را به روز رسانی کرد تا به درستی کار کنند و نکته جالب اینجاست که این دردسر در وب اپلیکشن وجود ندارد و این نرم افزارهای کاربردی تحت وب به لطف فرایند سرویس ورکر همیشه به آخرین نسخه به روز هستند.
  • استفاده از بستر HTTPS در وب اپلیکیشن (Web Application (PWA موجب شده تا PWA امنیت بالایی داشته باشد.

 

چند نمونه وب اپلیکیشن

در این بخش برای درک بیشتر شما در ارتباط با چگونگی عملکرد وب اپلیکیشن چند نمونه از نرم افزار های تحت وب فعال را که قطعا تا به حال نام آنها را شنیده اید معرفی می نماییم. سایت های ویکی با قابلیت تکمیل کردن محتوا توسط کاربران یک نمونه فعال و جالب وب اپلیکشن هستند، علاوه بر این. از جمله نرم‌افزارهای کاربردی وب می‌توان به فروشگاه‌های آنلاین، وب میل، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و مدیریت تیم آنلاین، ویرایشگرهای آنلاین تصویر و … اشاره نمود.

 

چرا طراحی Web app گران است؟

برای نوشتن Web app می توان از زبان های مختلف برنامه نویسی استفاده کرد انتخاب زبان مناسب بکار بردن تیم حرفه ای و متخصص، کدنویسی، تست و سایر مراحل کار احتیاج به صرف زمان زیادی دارد. تیم متخصصی که Web app می نویسد هزینه بالایی می برد. البته متخصصان بر مبنای نیاز های مختلف می توانند Web app با هزینه های مختلفی هم تولید کنند. یک مصرف ساده برای پایگاه اطلاعتی تیم پزشکی قطعا هزینه کمتری نسبت به هزینه های وب اپلیکیشن پیچیده یک وزارت خانه دارد با این وجود هزینه وب اپلیکیشن قطعا از اپلیکیشن موبایل بیشتر خواهد بود.

پست های مرتبط